ISA och jag 2006-11-07

 På min tjänst 1430 idag så gällde följande: Vagnspec 2847, buss 1817.

 

Tjänsten började i Gustavsberg centrum och innebar att först köra ut till Björkviks brygga, linje 428. Till Idrottsvägen var ISA grå, blev där 30 och var det till Brunn, därifrån 50 till Fagerholmsvägen, 70 till Enkärrsvägen, 50 till Mörtvikens brygga och 30 till Mörtviken övre. Mellan Mörtviken övre och Idalen så växlade hon hela tiden mellan 50 och 70. Vid Idalen så gällde 50 för att på väg mot Klacknäset visa att 70 gäller och detta hela vägen till Björkviks brygga.

Från Björkviks brygga gick färden till Slussen, linje 428,  där var hon inte med på noterna alls.

Hon tyckte att man kunde köra i 70 vid Mörtviken övre, 70 vid Brunn samt 70 på Stadsgårdsleden (rödljuset vid Folkungagatan) samt öka till 90 förbi Tullhuset.

Vid Kihlsbron trodde hon att vi var vid Gustavsbergs centrum, vid Ormingeavfarten så var hon vid 70-skylten Lagnövägen, vid Nacka trafikplats hade hon kommit till Skurubron och på Stadsgårdsleden så kan man få köra 90 km/tim, inne på Sjöbergsplan så får man köra 50.

Nästa tur gick från Slussen till Gustavsbergs centrum, linje 420. ISA var grå till Londonviadukten, 50 till Nacka station, 70 till Finntorp för att sedan åter vara grå till vi kom till Eriksberg, där blev hon 70 till Östra Ekedal och slutligen 90 till Gustavsbergs centrum.

Från Gustavsbergs centrum körde vi ”Ej i trafik” till Slussen. Till Gustavsbergs kyrka (eken ned mot Strandvik) så var ISA 70, därefter var hon 50 och även 30 fram till Nacka trafikplats. Vid Nacka trafikplats var hon 70 en kort sträcka för att sedan bli 90 fram till Viking terminalsavfarten. Slutligen 50 in till Slussen.

Efter rast och vila så tog vi en tur och retur Slussen-Talludden-Slussen, (linje 413), åter igen var ISA grå fram till Londonviadukten. Mellan Sickla bro och Finntorp var hon 70 och därefter var hon grå tills vi återkom till Slussen förutom sträckan Skuru skola till Storängen där hon var 70.

Nästa resa, Slussen-Eknäs brygga, linje 430X, ISA var grå tills vi kom till Ingarö kyrka där blev hon 70 fram till Brunn, 50 till Nykvarn, 70 en kort sträcka för att bli 50 till Återvall, 70 till Säby äng, 50 till Skälsmara, därefter åter 70 en kort sträcka för att slutligen vara 50 ner till Eknäs brygga. När vi kom dit så blev hon plötsligt 70 (bussen var då ”Ej i trafik”).

Återresan var Eknäs brygga-Gustavsbergs centrum, linje 430. ISA var grå till Återvall, 70 till Rosenmalm, 50 till Gröndal, 70 till Brunn, en kortare sträcka 50 för att sedan vara 70 till Ingaröbron. Därefter blev hon 50 till Farsta slott för att sedan bli 70 till Gustavsbergs centrum. På terminalen var hon 50.

Slutligen skulle jag kör därifrån till Mölnviksgaraget (Ej i trafik). ISA visade fortfarande 50 (mellan Ingaröavfarten och påfarten var hon grå) för att vara 50 en kort stund, bli 70 fram till Mölnviksrondellen och därefter 90 hela vägen till ramplatsen vid Mölnviksgaraget.

Busshälsningar / Peter Erret